De kracht van een authentiek verhaal

Authentiek-verhaal-VP-700x400

Een authentiek verhaal, wat is dat eigenlijk? En waarom is het zo ontzettend belangrijk? Wat maakt dat we de ene blog als authentiek beschouwen en de andere blog als geroeptoeter?

Wat betekent authentiek?

Ik heb de Van Dale er even bij gepakt, want wat betekent authentiek eigenlijk? De Van Dale geeft 3 betekenissen: betrouwbaar, geloofwaardig en echt.

  • Met betrouwbaar bedoel ik dat jij te vertrouwen bent. Als jij duurzaamheid belangrijk vindt en de directeur rijdt in een hele dikke, niet zuinige auto, vind ik dat niet betrouwbaar.
  • Onder geloofwaardigheid versta ik dat alles op elke plek in overeenstemming is met elkaar. Als jij op social media A vertelt en op je website iets heel anders laat zien, klopt het niet. Klanten weten niet wat waar is en geloven je minder snel.
  • En echt is misschien wel de belangrijkste definitie. Echt betekent voor mij dat iets waar is, dat het werkelijkheid is. En dat het karakteristiek is. Ken je die schreeuwerige reclames? Wat doet dit met jou? Ik denk altijd: ‘Ja, bla, bla, maar wat wil je me nou echt vertellen?’ Jouw klanten hebben het feilloos in de gaten of jouw blog echt is of niet.

3 Praktische tips voor jouw authentieke blog

Ken je Simon Sinek, auteur van het boek ‘Begin met het waarom’ en bedenker van de gouden cirkel van ondernemen? Hij is mijn grote inspiratiebron in alles wat ik doe! Ken je hem nog niet? Dit is wat hij zegt:

“Klanten komen niet bij jou om wat je doet, maar waarom jij iets doet en hoe jij dat doet!”

Ik geloof dat elke ondernemer een authentiek verhaal te vertellen heeft. En zeker jij, ondernemende vrouw. Een verhaal waaruit duidelijk blijkt waar jij goed in bent en waarom klanten juist zaken met jou doen.

Hieronder geef ik je 3 praktische tips waarin ik je laat zien hoe jij tot jouw authentieke verhaal kunt komen en hoe je dit kunt meenemen in jouw blogs.

1. Waarom kom jij elke ochtend je bed uit?

En nee, dat is niet om geld te verdienen. Want als dat de reden zou zijn, zou je ook zeer onethisch werk kunnen doen en dat doe je niet. Jij onderneemt vanuit jouw passie, omdat je dat belangrijk vindt. Waar komt jouw passie vandaan? Waar word je heel blij van? En waar ben je goed in?

2. Hoe doe je dat?

Ben jij iemand die ontzettend goed kan luisteren? Of ben je hooggevoelig en neem je ook alles waar wat niet wordt gezegd? Of gebruik je een bepaalde methodiek die niemand kent? Of verzin het!

3. Wat bied je concreet aan?

Passen je diensten wel bij waarom jij doet wat je doet? Word je blij van je diensten? Denk je ‘Yes, een nieuwe klant!’ of denk je eerder ‘Pfff, moet ik weer datzelfde trucje doen?’ 

Eigenlijk is het heel simpel. Als jij er niet blij van wordt, komt het niet vanuit jouw ‘waarom’. Dit heb ik zelf als geen ander mogen ervaren. Toen ik net begon als ondernemer, had ik het gevoel dat ik een trucje deed. Sinds ik erachter ben wat mijn ‘waarom’ is en waarom ik elke ochtend mijn bed uit kom, is er een wereld voor me open gegaan. Van mijn online blogcursus ‘Leer authentiek bloggen’, tot spreken over het authentieke verhaal. En het ene na het andere creatieve idee ontpopt zich in mijn hoofd. Dat gun ik jou ook, lieve vrouw! Juist omdat wij het zo moeilijk vinden om te zeggen waar we goed in zijn. En juist als we dit gaan vertellen, kunnen we zoveel meerwaarde bieden!

Laat je inspireren door Simon Sinek en denk eens na over jouw authentieke verhaal. Het gaat je heel veel opleveren. 

In de volgende blog krijg je tips over de vele onderwerpen waarover jij kunt bloggen.

Terug naar het blog overzicht.

Reacties ( 0 )

    Plaats hier een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    %d bloggers op de volgende wijze: