De impact van keuzes maken

Keuzes maken 2
Dat is lang geleden dat ik een blog heb geschreven. De afgelopen drie maanden heb ik het ontzettend druk gehad met mooie opdrachten, waardoor ik er niet aan toe ben gekomen. Ik heb een blog training Authentiek bloggen ontwikkeld en geef regelmatig feedback op blogs van anderen. Tijd om zelf in de pen te kruipen en een blog te schrijven over de keuzes die ik heb gemaakt.

Oktober 2014

Ik was ontzettend aan het worstelen met mijn diensten. Ik schreef webteksten die goed scoren in Google, om de simpele reden dat ik hier ervaring mee had. Maar oh wat zag ik er tegenop. Alleen maar omdat ik dat stomme trucje kende, kon ik hier geld voor vragen. Was dit waarom ik ondernemer was geworden? Ik wilde meerwaarde bieden en klanten echt verder helpen.

Ik voelde me Calimero tussen de grote jongens. Mijn stijl was persoonlijker dan hoe zij schreven, maar dit kon ik niet kwijt in de SEO vragen die ik kreeg. Totdat een vriendin tegen me zei “ik word altijd zo blij als ik jouw teksten of blogs lees. Het is net alsof je tegen me praat. Je neemt me mee in je verhaal en schrijft persoonlijk en vanuit jezelf.” Wauw, wat een mooi compliment. Op dat moment besloot ik dat ik persoonlijke verhalen wil vertellen. Een verhaal waaruit blijkt waarom jij doet wat je doet. Een verhaal dat vertelt waar jij goed in bent, zonder arrogant te worden. Een verhaal waarmee jij anderen raakt en inspireert. Dat is wat ik wil!

Filmpje

Het eerste tastbare resultaat van deze keus, was mijn schitterende filmpje. Man, wat vond ik het spannend om dat te delen. Niet meer de ‘hak-tjak-ik-regel-het-voor-je-modus’ maar ‘wat-is-jouw-verhaal-en-hoe-kan-je-dat-vertellen?’ Van een Marleen die altijd haast had, naar een Marleen die zich kwetsbaar durft op te stellen en luistert naar jouw authentieke verhaal. Ik heb prachtige complimenten gekregen op mijn filmpje en ben heel dankbaar dat ik deze stappen heb gezet.

Dat heb ik verder uitgebreid. Vlak voor de kerst heb ik mijn LinkedIn profiel en website volledig herschreven. Het paste niet meer bij dat wat ik wilde laten zien.

Januari 2015

1e week januari, mijn telefoon ging. Een VVE beheerder, de offerte die ik in de zomer had gestuurd, was akkoord. Ik mocht hun webteksten schrijven. In diezelfde week belde een andere opdrachtgever. Of ik voor een paar uur per week vast aan de slag kon als communicatie adviseur. Een week later belde de directeur van een groot MKB bedrijf me. Hij had m’n LinkedIn profiel en m’n filmpje bekeken, of ik tijd had voor een afspraak. Twee dagen later was de deal rond. Sindsdien zit ik twee dagen per week op locatie om alle marketingcommunicatie uitingen te stroomlijnen en te professionaliseren J.

WAUW wat was 2015 onwijs goed begonnen! En dat terwijl ik half december behoorlijk in de rats zat, omdat ik al een tijd geen betaalde opdrachten had.

Pijnlijke conclusies en leerzame lessen

Half januari zou ik mijn online training Wegwijzer in Webteksten lanceren. In november en december had ik keihard gewerkt aan deze training. Ik wilde ondernemers leren hoe zij op een persoonlijke manier zelf hun authentieke webteksten konden schrijven.

Na veel gesprekken met collega ondernemers, kreeg ik steeds meer het gevoel dat mijn concept niet klopte. Over het algemeen besteden ondernemers het schrijven van webteksten uit of ze hebben er geen geld voor over. Ook niet voor een online training.

Ook kwam ik tot de conclusie dat ik over een prachtige gave beschik. Ik kan grote hoeveelheden informatie terug brengen tot de kern en schrijf alsof jij het zelf hebt geschreven. Hoe kon ik jou dit ooit leren? Ik kan je leren hoe jij jouw authentieke en persoonlijke verhaal creëert en welke stappen je hiervoor moet zetten. Ik kan je leren hoe je webteksten schrijft die worden gelezen. En ik kan je leren hoe je hoog in Google komt. Maar webteksten schrijven zoals ik dat doe, dat kon ik je niet leren, en zeker online niet. Na meer dan 300 uur ontwikkelen, heb ik besloten om mijn training niet aan te bieden. Autsj dat deed pijn!

Ik werd gevraagd!

Gelukkig is niets voor niets in deze wereld. Twee weken later werd voor de derde keer gevraagd of ik ook blog trainingen geef. Ik vroeg waarom wil je dat juist ik deze training geef? “Jouw stijl is zo persoonlijk en oprecht, dat wil ik ook leren”. Weer een mooi compliment! Ik ben direct de training uit gaan werken en wat bleek? Doordat ik zoveel uren in mijn online training had zitten en al had nagedacht hoe je op een authentieke manier teksten kan schrijven, stond dit zo op papier. Het werd een huiskamertraining met een ontspannen sfeer, persoonlijke feedback en veel ruimte om vragen te stellen. Mijn ego zat me in de weg. “Kan ik dit wel doen?”, “ze verwachten toch professionaliteit en geen huiskamertraining?”. Gelukkig heb ik niet naar mijn ego geluisterd en vonden de deelnemers de persoonlijke sfeer juist heel prettig. Na het succes van de eerste training, heb ik de volgende data direct gepland.

Een paar weken later werd ik gevraagd of ik samen met drie toffe vrouwelijke onderneemsters een prachtige avond over Vrouwelijk leiderschap wilde organiseren. Ja! Op die avond heb ik verteld over vrouwelijke marketing en hoe zij zichtbaar kunnen worden met hun eigen authentieke verhaal. Aan het eind kwamen veel vrouwen me bedanken voor de mooie avond en de praktische tips.

Blogtips - your story

Gelukkig wordt het me steeds duidelijker wat ik met mijn bedrijf Backhuijs Communicatie te bieden heb. Ik wil 100.000 mensen enthousiast maken door persoonlijke en authentieke verhalen te vertellen. Want ik geloof dat jij een prachtig verhaal te vertellen hebt. Of je professional in loondienst bent of ondernemer, dat maakt niet uit. Het is tijd om jouw authentieke verhaal met de wereld te delen.

Keuzes maken is ook afscheid nemen

Keuzes maken is ook afscheid nemen. Afscheid nemen van opdrachten en mensen die niet meer bij mij passen. Ik heb nee gezegd tegen een interim opdracht van 4 maanden. Een financieel aantrekkelijke opdracht, maar wel een opdracht waarbij ik niet tot mijn recht kom. Gelukkig bleek een vriendin van mij perfect op deze opdracht te passen. Een klant waar ik drie maanden bezig ben geweest om binnen te komen, paste niet meer. Het schrijven van webteksten en blogs of het verzorgen van trainingen voor hun klanten, ja graag! Meebouwen aan de groei van hun bedrijf? Nee, iemand anders past beter in die rol.

Keuzes maken is focussen

Voor de komende maanden ligt mijn focus op het professionaliseren van dat MKB bedrijf, mijn blog trainingen en mijn nieuwe online training Authentiek bloggen die ik achter de schermen aan het ontwikkelen ben. En tijd voor mezelf! Tijd om te genieten van alle successen en de fantastische groei van mijn bedrijf.

Welke keuzes heb jij gemaakt die een grote impact hebben gehad?

Wil jij ook authentiek leren bloggen en een stijl creëren die echt bij jou past?
Meld je aan voor mijn

Lees ook 

Terug naar het blog overzicht.

* Foto’s van Paul Aniszewski en lilkar

Reacties ( 2 )

  • Margot zei:

    Prachtig geschreven Marleen & zeer tot de kern!
    Herkenbaar mooi. PassieOndernemen betekent het vertrouwde durven loslaten en het onbekende omarmen. Je intuïtie is hierbij een superpowertool én always available

  • Marleen Backhuijs zei:

    Dank je wel Margot voor je mooie reactie. Ik leer steeds meer om op mijn intuïtie te vertrouwen. Intuïtie gecombineerd met de kennis van het weten, maakt dat ik hele krachtige beslissingen kan nemen :).

Plaats hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers op de volgende wijze: