Hoe schrijf je een goede titel die lezers prikkelt?

Vrouw-en-Passie-titel-en-inleiding

De titel is het meest moeilijke van je hele blog. De titel en de inleiding bepalen namelijk of een lezer verder leest of niet. Persoonlijk schrijf ik mijn titels altijd als laatste, omdat ik dan een goed beeld heb waar mijn blogartikel over gaat. In dit artikel geef ik je 3 praktische tips hoe jij een goede titel schrijft die lezers prikkelt. En je krijgt 5 extra tips hoe je een authentieke en verhalende inleiding schrijft.

3 Praktische tips voor goede blogonderwerpen

Blog-vP-onderwerpen-700x400Werkelijk alles waar jij een blog over wilt schrijven, is al een blog over geschreven. En weet je lieve vrouw, dat maakt helemaal niets uit. Jij hoeft namelijk niet de bedenker van het nieuws te zijn, als jij maar de brenger van het nieuws bent.

De kracht van een authentiek verhaal

Authentiek-verhaal-VP-700x400

Een authentiek verhaal, wat is dat eigenlijk? En waarom is het zo ontzettend belangrijk? Wat maakt dat we de ene blog als authentiek beschouwen en de andere blog als geroeptoeter?

10 nuttige tips om webteksten te schrijven

Webteksten schrijvenWebteksten schrijven is een vak apart! Want webteksten zijn anders dan teksten voor in een brochure. Ze zijn kort en krachtig. De teksten zijn actief geschreven en de kern van het verhaal staat in de eerste alinea. Goede webteksten laten jouw professionaliteit binnen het vakgebied zien. En ze dragen bij aan jouw expertstatus!

Hoe schrijf jij een blog die jouw lezer raakt en inspireert?

Vrouw en passie 1

Lees mijn eerste blog op Vrouw & Passie!

Herken je dit? Je bent zelfstandig ondernemer en onderneemt vanuit je passie. Met veel enthousiasme en flair vertel je de mensen om je heen wat je doet. In je omgeving heb je redelijk wat familie en vrienden die ambassadeur voor jou zijn, maar online ben je niet of nauwelijks zichtbaar. En dat is zo zonde!

Je weet wel dat bloggen goed voor je online zichtbaarheid is. En je weet ook wel dat als je blogt, dat je veel meer mensen kan bereiken dan in je directe omgeving. Maar ja, hoe schrijf je een goede blog? Waar blog je dan over? En hoe zorg je dat je volgende maand weer een blog schrijft en dat het niet een eenmalige actie is?

Lieve vrouw, weet je dat jij met net zoveel enthousiasme en flair als je vertelt ook een blog kan schrijven? Een blog waarmee jij jouw lezers inspireert. Waarmee jij je kennis laat zien. En waardoor lezers jou als dé expert zien. Want ik geloof dat elke ondernemer een prachtig mooi verhaal te vertellen heeft. Een verhaal waaruit duidelijk blijkt waar jij goed in bent en waarom klanten juist zaken met jou doen. Jij doet iets heel goed! Iets wat voor jou vanzelfsprekend is, maar wat voor jouw klanten veel toegevoegde waarde heeft. En dat is precies waarover jij kan bloggen. Vandaag, volgende maand en die maand erna weer.

Hoe begin je dan met een blog en hoe is een goede blog opgebouwd? In 6 praktische stappen vertel ik je hoe jij persoonlijk én succesvol kan bloggen.

Stap 1. Jouw authentieke verhaal

Denk eens na over jouw authentiek verhaal. Waar ben jij goed in? Waar word je blij van? Waarom kom jij iedere ochtend je bed uit? En nee, dat is niet om geld te verdienen. Want als dat de reden zou zijn, zou je ook zeer onethisch werk kunnen doen en dat doe je niet. Jij onderneemt vanuit jouw passie, omdat je dat belangrijk vindt. Waar komt jouw passie vandaan?

Stap 2. Onderwerpen

Ik krijg regelmatig de vraag: “Marleen, waar kan ik over bloggen?” Het antwoord is veel simpeler dan je denkt. Jij kan bloggen over alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of meemaakt. Een klant die een vraag stelt. Jouw ervaring met een nieuwe gewoonte. Of een app die je gebruikt. Blog erover!

Stap 3. De titel en inleiding

De titel is het meest moeilijke van je hele blog. Want de titel moet namelijk triggeren en de lezer uitnodigen om verder te lezen. Na de pakkende titel komt een inleiding die de lezers meeneemt in jouw verhaal. Want een pakkende titel en een verhalende inleiding maakt samen een nieuwsgierige lezer.

Stap 4. De kern

Net als bij een film of een boek, heb je ook in je blog een kern. Dit is het belangrijkste stuk van je hele blog. Hier geef je jouw mening, deel jij je ervaringen of geef je praktische tips.

Stap 5. De afsluiting 

Bij een prachtige blog hoort een krachtige afsluiting. Het is zonde als jij een prachtige blog hebt geschreven en je de lezers geen actie laat ondernemen. Dat betekent niet gelijk dat een lezer jouw product of dienst bestelt (mag wel natuurlijk). Het kan ook een kleine actie zijn, bijvoorbeeld dat ze nog een blog lezen of een reactie achterlaten.

Stap 6. Jouw blog in Google

Het schrijven van je blog is stap 1, maar als niemand weet dat jouw blog er is, heb je er bar weinig aan en ben je nog steeds niet zichtbaar. Een krachtige titel en omschrijving voor Google en het delen van jouw blog op social media, horen bij deze laatste stap.

In mijn volgende 6 blogs ga ik dieper op deze stappen in.

Intuïtie vertelt je wat te doen, niet waarom

 

Intuitie_BCAls je iets intuïtief doet, doe je dat vanuit een flow. Je stelt een doel en laat het weer los. Je laat je meevoeren op de kosmische energie die bepaalt waar jij heen gaat. Voor mij betekent intuïtie het vertrouwen dat het goed zit zonder dat ik weet wat de toekomst mij brengt.

Hooggevoelig, wat brengt het mij als ondernemer?

 

HooggevoeligIk weet het pas sinds 3 jaar. Er ging een wereld voor me open toen dit besef eindelijk tot me doordrong. Ineens viel alles op z’n plek. Ik snapte waarom ik me niet begrepen voelde. En ik begreep wat anderen niet snapten. Hooggevoelig, ik had er wel eens wat over gehoord, maar ik had niet gedacht dat dit op mij van toepassing was. Jawel, ook ik bleek hooggevoelilg te zijn.

Een authentiek merk, hoe herken je dat?

Ik geloof dat elk bedrijf zichzelf neer kan zetten als authentiek merk. Een merk met een duidelijk verhaal. Een verhaal dat laat zien waar jij goed in bent en waarom klanten juist zaken met jou doen.

Authentiek merk

De impact van keuzes maken

Keuzes maken 2
Dat is lang geleden dat ik een blog heb geschreven. De afgelopen drie maanden heb ik het ontzettend druk gehad met mooie opdrachten, waardoor ik er niet aan toe ben gekomen. Ik heb een blog training Authentiek bloggen ontwikkeld en geef regelmatig feedback op blogs van anderen. Tijd om zelf in de pen te kruipen en een blog te schrijven over de keuzes die ik heb gemaakt.

Durf jij jezelf te zijn?

Durf jij jezelf te zijnDurf ik mezelf te zijn? Met al mijn gebreken en onafheden? Midden in de wereld van perfectie, van oordelen en van hokjes denken. In de wereld van materialisme en erbij willen horen. Maar waar wil ik eigenlijk bij horen? Bij de mensen die volgzaam achter anderen aanlopen en die alles van de grote industrieën als waarheid aannemen? Bij de mensen die het wel best vinden hoe het leven voortkabbelt? Of bij mensen die doen wat iedereen doet en niet op willen vallen? Nee, eigenlijk wil ik dat helemaal niet!