Hoe schrijf jij een blog die jouw lezer raakt en inspireert?

Vrouw en passie 1

Lees mijn eerste blog op Vrouw & Passie!

Herken je dit? Je bent zelfstandig ondernemer en onderneemt vanuit je passie. Met veel enthousiasme en flair vertel je de mensen om je heen wat je doet. In je omgeving heb je redelijk wat familie en vrienden die ambassadeur voor jou zijn, maar online ben je niet of nauwelijks zichtbaar. En dat is zo zonde!

Je weet wel dat bloggen goed voor je online zichtbaarheid is. En je weet ook wel dat als je blogt, dat je veel meer mensen kan bereiken dan in je directe omgeving. Maar ja, hoe schrijf je een goede blog? Waar blog je dan over? En hoe zorg je dat je volgende maand weer een blog schrijft en dat het niet een eenmalige actie is?

Lieve vrouw, weet je dat jij met net zoveel enthousiasme en flair als je vertelt ook een blog kan schrijven? Een blog waarmee jij jouw lezers inspireert. Waarmee jij je kennis laat zien. En waardoor lezers jou als dé expert zien. Want ik geloof dat elke ondernemer een prachtig mooi verhaal te vertellen heeft. Een verhaal waaruit duidelijk blijkt waar jij goed in bent en waarom klanten juist zaken met jou doen. Jij doet iets heel goed! Iets wat voor jou vanzelfsprekend is, maar wat voor jouw klanten veel toegevoegde waarde heeft. En dat is precies waarover jij kan bloggen. Vandaag, volgende maand en die maand erna weer.

Hoe begin je dan met een blog en hoe is een goede blog opgebouwd? In 6 praktische stappen vertel ik je hoe jij persoonlijk én succesvol kan bloggen.

Stap 1. Jouw authentieke verhaal

Denk eens na over jouw authentiek verhaal. Waar ben jij goed in? Waar word je blij van? Waarom kom jij iedere ochtend je bed uit? En nee, dat is niet om geld te verdienen. Want als dat de reden zou zijn, zou je ook zeer onethisch werk kunnen doen en dat doe je niet. Jij onderneemt vanuit jouw passie, omdat je dat belangrijk vindt. Waar komt jouw passie vandaan?

Stap 2. Onderwerpen

Ik krijg regelmatig de vraag: “Marleen, waar kan ik over bloggen?” Het antwoord is veel simpeler dan je denkt. Jij kan bloggen over alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of meemaakt. Een klant die een vraag stelt. Jouw ervaring met een nieuwe gewoonte. Of een app die je gebruikt. Blog erover!

Stap 3. De titel en inleiding

De titel is het meest moeilijke van je hele blog. Want de titel moet namelijk triggeren en de lezer uitnodigen om verder te lezen. Na de pakkende titel komt een inleiding die de lezers meeneemt in jouw verhaal. Want een pakkende titel en een verhalende inleiding maakt samen een nieuwsgierige lezer.

Stap 4. De kern

Net als bij een film of een boek, heb je ook in je blog een kern. Dit is het belangrijkste stuk van je hele blog. Hier geef je jouw mening, deel jij je ervaringen of geef je praktische tips.

Stap 5. De afsluiting 

Bij een prachtige blog hoort een krachtige afsluiting. Het is zonde als jij een prachtige blog hebt geschreven en je de lezers geen actie laat ondernemen. Dat betekent niet gelijk dat een lezer jouw product of dienst bestelt (mag wel natuurlijk). Het kan ook een kleine actie zijn, bijvoorbeeld dat ze nog een blog lezen of een reactie achterlaten.

Stap 6. Jouw blog in Google

Het schrijven van je blog is stap 1, maar als niemand weet dat jouw blog er is, heb je er bar weinig aan en ben je nog steeds niet zichtbaar. Een krachtige titel en omschrijving voor Google en het delen van jouw blog op social media, horen bij deze laatste stap.

In mijn volgende 6 blogs ga ik dieper op deze stappen in.

Reacties ( 1 )

Plaats hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers op de volgende wijze: