10 Google tips zodat jouw website beter wordt gevonden

Je hebt een prachtige website gemaakt. Je hebt goed nagedacht wie jouw doelgroep is en je hebt teksten geschreven die jouw persoonlijke verhaal vertellen. Top! Maar helaas ben je er helaas nog niet. Niet alleen jouw klanten, maar ook de zoekrobotjes van Google moeten weten waar ze jouw website kunnen vinden. Vandaag geef ik 10 Google tips zodat jouw website beter wordt gevonden door de zoekrobotjes van Google.

Google tips

  • Zorg regelmatig voor veranderingen. Google gebruikt robotjes die alle pagina’s op het wereld wijde web afzoeken. Als die robotjes op jouw website zijn geweest, later nog een keer terugkomen en zien dat er niets is veranderd, komen ze niet meer terug. Hetzelfde geldt voor bezoekers. Zorg dat je regelmatig nieuwe artikelen, blogs, webpagina’s, video’s of afbeeldingen post. Zorg dat bezoekers een goede reden hebben om terug te komen op jouw website.
  • Zorg voor een duidelijke structuur. Je wilt niet dat bezoekers niets kunnen vinden en op jouw website verdwalen. En je wilt ook niet dat de zoekrobotjes verdwalen. Stel jezelf altijd de vraag, vind ik dit een duidelijke structuur? Ja, goed zo! Je klant vindt dit waarschijnlijk ook. Nee? Waarom vind je het geen logische indeling en wat kan je hieraan verbeteren?
  • Gebruik tekst in plaats van beeld om belangrijke namen, tabellen of woorden weer te geven. De robotjes zien de afbeelding als één geheel en zien niet de tekst die in de afbeelding staat. Als er belangrijke tekst in het beeld staat, vinden de robotjes deze niet.Maak een sitemap voor de bezoekers. Een sitemap staat (vaak) onderaan je website en toont de belangrijkste menu-items. De sitemap zorgt dat bezoekers snel kunnen navigeren door jouw website. En dit geldt ook voor de zoekrobotjes.
  • Gebruik links van de ene pagina naar de andere pagina! Hiermee vergroot je de tijd dat bezoekers op je website blijven. In mijn geval kan je bijvoorbeeld van de homepagina direct naar de losse diensten zoals webteksten, blogs en social media. Hoe meer links er naar een pagina verwijzen, hoe waardevoller Google de informatie op die pagina vindt. En hoe waardevoller de informatie is, hoe meer punten jij krijgt, waardoor je website hoger in Google wordt weergegeven. Maar let op dat je geen scala aan links maakt, waardoor de bezoekers door de bomen het bos niet meer zien.
  • Gebruik zoekwoorden in de links. Je kent het wel, een introductie tekst en dan een link met de woorden klik hier. Behoorlijk prehistorisch hè? Bezoekers worden overladen met linkjes van allerlei websites. Als het niet direct duidelijk is wat er onder link staat, waarom zou je dan klikken? Maak het concreet en trigger de bezoeker om op de link te klikken. Als voorbeeld: Backhuijs Communicatie schrijft webteksten, blogs en interviews in plaats van klik hier.
  • Denk na over alle mogelijke zoekwoorden die klanten kunnen gebruiken om jouw diensten te vinden. In mijn geval ben ik begonnen met webteksten. Een kwartiertje brainstormen leverde me nog 40 andere woorden op. Denk aan SEO webteksten, schrijven voor websites, webteksten schrijven, webtekst en seo teksten. Dit zijn woorden die ik associeerde met mijn dienst webteksten schrijven. Waarschijnlijk doen jouw klanten dit ook. Als je meer zoekwoorden hebt, heb je meer variatie om jouw dienst te beschrijven. En je bent beter vindbaar voor zowel de klant als de zoekrobotjes.
  • Zorg dat elke pagina een eigen titel en Google omschrijving heeft. Dus niet zoals ik in het verleden deed, een hele goede omschrijving maken en deze op meerdere pagina’s plaatsen. Dat klinkt slim, maar Google vindt van niet. Google ziet dit als ‘duplicated content’ en daar krijg je minpunten voor. De simpele redenering is dat als je dit kopieert, wat kopieer je dan nog meer? En hoe waardevol is de content dan die op jouw website staat? Zorg dat je voor elke webpagina die je schrijft een unieke omschrijving voor Google maakt waarin je af kan wisselen met de zoekwoorden uit punt 7.

Voorbeeld 1: zoekwoord webteksten. Webteksten die uw persoonlijke verhaal vertellen, die de sfeer binnen uw bedrijf laten zien en goed scoren in Google. Backhuijs Communicatie schrijft uw webteksten.
Voorbeeld 2: SEO webteksten. Backhuijs Communicatie werkt voor ondernemers en bedrijven in Twente. Branding. SEO webteksten. Social media campagnes. Interviews. Blogs en Websitescan.

  • Zorg voor een snelle laadtijd op je website. Google kijk naar de snelheid van je website, hoe sneller hoe beter. En voor je bezoekers is het ook prettig als ze snel de informatie op je website kunnen vinden. Een goede tips om te zorgen dat je website snel blijft: Maak de afbeeldingen in een bewerkingsprogramma (bijvoorbeeld Microsoft Office Picture Manager) op maat en pas de zwaarte van het bestand aan. Als je een bestand gebruikt voor drukwerk, moet het 300 pixels per inch zijn, gebruik je dezelfde afbeelding voor op je website, dan hoeft het maar 72 pixels per inch. Dat scheelt nogal in de zwaarte van het bestand.
  • En mijn laatste tip in deze reeks, vertel Google dat jouw website live is. Google weet dat niet zomaar. Logisch, als er een nieuwe film is, moet hier ook eerst reclame voor gemaakt worden. Maar hoe vertel je Google dat je website live is? Ga naar de webmasterpagina van Google, klik op ‘Website owner’ en klik op ‘Add your url’. Voeg daar jouw website toe. Succes robotjes om te zorgen dat mijn website hoger in Google komt!

De tips van vandaag waren redelijke technisch. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige abracadabra is. Heb je mijn hulp nodig, neem contact op met mij en ik help je graag verder.

Veel succes!

Volgende week geef ik tips hoe je jouw nieuwe website, blogs, webpagina’s, artikelen of video’s kan delen via social media.

Lees ook 

Terug naar het blog overzicht.

* Foto: ronstik

Reacties ( 1 )

Plaats hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers op de volgende wijze: