Duplicate content, hoe voorkom je dat Google jou straft?

Duplicate content is een veel gehoorde term. Letterlijk betekent het ‘dubbele inhoud’. Maar wat betekent duplicate content voor jouw organisatie? Wat zijn de gevolgen van Google en hoe voorkom je dat Google jou straft? Lees verder voor de antwoorden op deze vragen.

Duplicate contentWat is duplicate content voor Google?

Duplicate content betekent dat er twee (of meer) pagina’s zijn met exact dezelfde inhoud met een verschillende url. Er is sprake van duplicate content als jij de tekst letterlijk overneemt. Gebruik je de tekst als inspiratie of input en herschrijf je dit in je eigen woorden, dan ziet Google het als originele tekst.

Waarom is duplicate content nadelig voor Google?

Google vindt het belangrijk dat alle pagina’s uniek zijn. Vergelijk het met een bibliotheek. Toen jij vroeger in de bibliotheek was, wilde je ook dat alle boeken uniek waren. Je wilde niet drie verschillende boeken met dezelfde inhoud mee naar huis nemen, want waarom neem je dan drie boeken mee? Zo werkt het ook voor Google.

Google wil voorkomen dat er drie pagina’s met dezelfde inhoud in jouw zoekresultaten naar voren komen. Google laat jou het liefst unieke en originele pagina’s zien en geeft waarde aan de originele pagina’s (waarbij vaak de pagina die het eerste wordt gepubliceerd als origineel wordt gezien). Heb jij originele en unieke content, krijg je punten. Kopieer jij tekst, dan krijg je geen punten. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger jouw website scoort.

Duplicate content op jouw website of op andere websites?

Je hebt twee soorten duplicate content, dubbele tekst op jouw eigen website en dubbele inhoud op andere websites. Vandaag richt ik mij op duplicate content op andere websites, omdat het anders te technisch wordt. Wil je meer weten over duplicate content op jouw eigen website, neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Google kent drie soorten duplicate content

Er zijn drie soorten duplicate content te onderscheiden waar Google jouw website op beoordeeld.

  • Een andere website heeft jouw tekst gekopieerd.

Dit is heel vervelend! Helaas gebeurt dit vaker dan je denkt. Zeker bij webshops is dit een veelvoorkomend probleem. Als jij producten inkoopt bij de leverancier, krijg je vaak een productomschrijving. Die productomschrijving plaats jij op jouw website, de fabrikant heeft het immers geschreven, dus het zal wel kloppen. Helaas doen de fabrikant en alle concurrenten dit ook. Je snapt dat jij op deze manier nooit originele en unieke content kan plaatsen en daardoor geen punten krijgt van Google

  • Je hebt een blog geschreven die via meerdere websites wordt gepubliceerd.

Je hebt een prachtige blog geschreven voor een externe website. Je blog wordt op die website geplaatst en je besluit om deze ook op jouw eigen website te plaatsen. Jouw blog is later geplaatst, dat betekent dat Google de andere als origineel beoordeeld. Dit is exact de reden waarom (grote) blogsites willen dat het blog eerst op hun website wordt geplaatst en dat jij dit daarna pas op jouw website plaatst

  • Duplicate content via social media.

Je hebt bijvoorbeeld een blog geschreven en deelt deze via social media. Het is verleidelijk om de eerste alinea te kopiëren in het social media bericht en dit te plaatsen op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google +. Ook dit wordt gezien als duplicate content.

Hoe voorkom je duplicate content binnen Google?

De makkelijkste manier om te controleren of iemand jouw tekst heeft gebruikt, is om de website Copyscape te gebruiken. Copyscape werkt heel gemakkelijk, je vult de website die jij wilt controleren in en ziet direct welke websites jouw tekst hebben gebruikt.

Op deze manier kan je dubbele teksten binnen Google opsporen. Maar hoe voorkom je duplicate content voor webshops, blogs of via social media?

  • Terug naar het voorbeeld van de webshops. Duplicate content bij webshops is gemakkelijk op te lossen door zelf de productomschrijvingen te schrijven, of dit te laten doen door een tekstschrijver. Het voordeel is dat jouw content uniek is en dat jij punten krijgt van Google. Een ander voordeel is dat jij de teksten zodanig kan (laten) schrijven, zodat ze echt bij jouw organisatie passen. Mijn advies: huur een tekstschrijver in, herschrijf alle productpagina’s en pak die extra punten in Google!
  • In het voorbeeld van het blog, ligt het anders. Wat je het beste kan doen, is jouw blog posten op de website waarvoor jij dit hebt geschreven. In mijn geval heb ik een blog geschreven voor Ondernemen op Hakken. Zorg er altijd voor dat jouw naam en eventueel je website onder het blog staan. Als ik dit blog ook op mijn eigen website wil plaatsen (ja, dat wil ik), kan je het beste een andere titel en een andere inleiding schrijven en vervolgens een link plaatsen naar het originele blog op de website van Ondernemen op Hakken. Op deze manier houd jij de credits van het blog, maar voorkom je dat je ‘strafpunten’ krijgt.
  • Duplicate content bij social media werkt op dezelfde manier als bij punt 2. Als je bijvoorbeeld een blog wilt delen, kan je het beste voor elke social media kanaal een eigen titel en eigen stukje tekst schrijven. Vervolgens plaats je de url naar jouw blog of webpagina hieronder en kan je het versturen. Het is meer werk, maar je voorkomt ‘strafpunten’ van Google. En het is logisch om op verschillende kanalen andere tekst te gebruiken, want als het goed is, heb je ook verschillende doelgroepen. Zo post ik andere dingen op LinkedIn dan op Facebook. Hierover lees je volgende week meer.

Hopelijk is het nu duidelijk wat duplicate content is en hoe je voorkomt dat Google jouw tekst als kopie ziet. Heb je vragen, neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Veel succes!

Lees ook 

Terug naar het blog overzicht.

* Foto: _fla

Reacties ( 0 )

    Plaats hier een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    %d bloggers op de volgende wijze: