5 fouten in webteksten die jij niet meer maakt!

Webteksten schrijven, het lijkt zo simpel. Je bedenkt wie je doelgroep is, je bedenkt wat je wilt vertellen en schrijven maar. Was het maar zo gemakkelijk. Ik lees veel webteksten en helaas zie ik bijna dagelijks fouten die niet nodig zijn. Daarom vertel ik graag wat de vijf meeste gemaakte fouten zijn. En vooral hoe jij deze kan voorkomen. Meneer Levenson zei ooit: “Je moet leren van de fouten van anderen. Je leeft namelijk nooit lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.”

Fouten webteksten

 

  1. Nietszeggende titels

Je hebt een schitterende webtekst geschreven. Het past volledig bij je doelgroep en alles wat je lezer moet weten, staat erin. Perfect! Maar… je hebt te weinig aandacht besteed aan een goede titel. Een titel die de lading dekt en de bezoeker uitnodigt om verder te lezen. En dat is jammer, want een inspirerende titel maakt dat mensen verder lezen. En dat is wat je wilt!

Spreek de bezoekers direct in de titel aan door je of jij te gebruiken. Enkele voorbeelden: ‘5 fouten in webteksten die jij niet meer maakt.’ ‘Personal branding, jij als merk.’ ‘Een bloeiend bedrijf hoe bereik je dat?’

  1. Jij vindt jezelf belangrijk

Jij vindt jezelf heel belangrijk! Ik zal je uit je droom helpen, je klant niet. Bezoekers zitten niet te wachten op een uitgebreide biografie waarin jij in geuren en kleuren vertelt welke opleidingen, cursussen en trainingen je hebt gevolgd. De bezoeker wilt weten ‘What’s in it for me?’. Hij beslist in 10 seconde of hij op jouw website blijft of weggaat. Zorg dat je de bezoeker triggert, zodat hij ook na die 10 seconde nog op jouw website is.

Stop met praten over jezelf en ga op zoek naar de behoeften van de bezoekers.

  1. Fouten

Schrijven kan toch iedereen? En je bedrijf is jouw kindje, dus jij weet als geen ander wat er binnen jouw bedrijf speelt. Absoluut waar! Maar dat betekent niet dat je fouten mag maken. Niets is zo storend als spel- of grammaticafouten, zinnen die niet kloppen, of zinnen die je drie keer moet lezen voordat je ze begrijpt.

Gebruik die spellingscontrole, Word heeft hem niet voor niets ingebouwd! Lees je webteksten de volgende dag nog een keer na. En laat je teksten controleren door iemand die niets van het product weet.

  1. Geschreven voor Google

Ken je dat, webteksten die zijn geschreven voor Google? Van die teksten die om de 10 à 20 woorden het zoekwoord bevatten? Teksten waarbij je het gevoel hebt dat jij niet direct wordt aangesproken. Vervelend hè?

Bedenk altijd dat je op de eerste plaats voor jouw bezoekers schrijft, daarna komen de technische aspecten voor Google pas.

  1. Opmaak die niet klopt

Je hebt een prachtige tekst geschreven in Word. Je hebt het meerdere keren nagelezen en ook je collega heeft het gecheckt. Je kopieert de tekst naar het contentmanagementsysteem (het systeem waarin jij je website beheert), je klikt op opslaan en je volledige opmaak is versprongen. Kijk je vervolgens op een tablet dan zie je dat de opmaak helemaal niet meer klopt. En nu?

Kopieer altijd de tekst naar kladblok (of notepad) en daarna pas naar het contentmanagementsysteem. Vervolgens geef je in het systeem aan welke woorden vet gedrukt zijn, waar de afbeelding komt te staan en waar bijvoorbeeld de tabel wordt weergegeven. Controleer daarna eerst op je pc of tablet of de opmaak er zo uit ziet zoals jij voor ogen hebt. Daarna publiceer je de webtekst pas.

Het schrijven van webteksten is lastig. Heb je hulp nodig bij het schrijven? Neem contact op met mij en ik help je graag verder.

Veel succes met schrijven!

Terug naar het blog overzicht.

* Foto Rancz Andrei

Reacties ( 0 )

    Plaats hier een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    %d bloggers op de volgende wijze: